Ontwikkelen lesmateriaal – Analyse

Wat hebben we gehoord
Door turven van uitspraken, gedaan tijdens de interviews, hebben we een aantal patronen kunnen herkennen. Deze patronen hadden betrekking op:
– Emoties (‘Zelf maken van lesmateriaal is leuk’ of ‘De lesstof van de methode is saai, het leeft niet’)
– Zoekgedrag naar lesmateriaal, zie afbeelding
– Aanleiding en motivatie om eigen lesmateriaal (bij) te maken
– Drempels om eigen lesmateriaal te maken
– Motiveren van leerlingen door zelf materiaal te maken
– Link willen leggen naar de praktijk, actualiteiten en de belevingswereld van leerlingen
– Archiveren van eigen gemaakt lesmateriaal
– Filosofieën m.b.t. ontwikkelen van lesmateriaal (‘Ik wil een grotere groep leerlingen die mijn vak kiezen en meer enthousiasme creëren door linken te leggen naar de praktijk.’ of ‘Voorbereiden van de les moet niet langer duren dan de les zelf.’)
– De aanpak van het voorbereiden van een les
– Criteria bij het aanschaffen van een nieuwe methode.
We hebben ook gekeken naar het grote aanbod van lesmateriaal wat al aanwezig is op internet. Een aantal interessante artefacten verzameld. En de diverse verwachtingen t.o.v.  een kennisbank en de rol van een kennisbank binnen de werkzaamheden van een docent in beeld gebracht.

Zoekgedrag lesmateriaal

Zoekgedrag lesmateriaal

Karin van den Driesche – http://www.filterdesign.nl

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s