‘User Experience rampen’

Veel voorkomende bezwaren tegen UCD en waarom je ze niet moet geloven, is een lijst die ik jaren geleden ben tegengekomen en nog steeds actueel is. Tijdens de UCD  workshops zorgt de lijst standaard voor hilariteit. Veel herkenning bij de diverse punten.
Mijn persoonlijke top 3 uit de lijst is:
1. Bezwaren van het management: “We hebben een management brainstorm/onderzoek gedaan en we weten wat we willen.” “ Ik ben een manager en ik opereer al 20 jaar in deze business. Ik weet wat de gebruiker wil.” “Ik ben een gebruiker en ik weet wat ik wil.”

Wat de managers als opdrachtgevers denken wat de website moet bieden, is zeker relevante en interessante informatie, maar deze managers zijn niet de toekomstige gebruikers. Wat zij willen op de site is niet (noodzakelijk), wat de gebruikers willen op de site.
7. Het bezwaar van de onkundige gebruiker: ” Gebruikers weten niet wat ze willen.” “ Gebruikers verschillen van mening over wat ze willen. Ze willen allemaal wat anders”

Gebruikersanalyse bestaat niet uit het vragen aan de gebruiker wat voor systeem hij wil. Gebruikersanalyse gaat over het begrijpen van de gebruikers huidige werkpraktijken en de problemen die ze daarbij tegenkomen. Gebruikers zijn geen interaction designers. Ze kennen vaak de mogelijkheden en noodzaken niet van een interactief systeem. Het is de taak van een interaction architect om een oplossing inzichtelijk te maken dat beantwoordt aan de behoeften van een gebruiker.
Mensen zijn niet zo verschillend. Er zitten patronen/modellen in hun vaardigheden en behoeften. Gebruikersanalyse gaat over het herkennen van deze patronen.
13. Het bezwaar vanuit het testen: “ In plaats van een gebruikersanalyse maken we een prototype en dat testen we met gebruikers.”

Een gebruikstest kan de slechte bruikbaarheid van het product aantonen. Alleen een gebruikers vereisten/behoeften taken analyse kan aantonen hoe het op te lossen.
(Auteurs: Deborah Mayhew en Sim D’Hertefelt)

Karin van den Driesche – Filterdesign

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s